Saabs gamla fabrik ska få nytt liv, enligt medieuppgifter. Svenska elbilen Nevs Emily GT ska tillverkas i Trollhättan uppger Auto, Motor & Sport. Enligt tidningens källor har två svenska bolag köpt upp elbilsprojektet som utvecklats av Saab-ingenjörer hos Nevs.
Förhandlingarna om att sälja elbilsprojektet Nevs Emily GT ser ut att vara på väg att ge resultat. Auto, Motor & Sport som avslöjade hela projektet i våras uppger att det nu klart att en hemlig investerare ska köpa elbilen. Den ska dessutom börja tillverkas i Saabs gamla fabrik i Stallbacka i Trollhättan. Hemliga investerare ska ha skrivit på ett ”Letter of Intent” om att köpa hel projektet. ska det handla om ”två svenska bolag och samma europeiska ägare”.
Nu ska alla detaljer göras klart och affären ska offentliggöras under augusti. Bilarna kommer att fortsätta utvecklas i Trollhättan och det är planerat för en serieproduktionen i Saabs gamla fabrik i Trollhättan. Tidigare i våras köptes Saab-fabriken till 80 procent av miljardären Svante Andersson och hans bolag Stenhaga Invest. Redan då talades det om bilproduktion igen.
Elbilen Nevs Emily GT utvecklades i hemlighet på bara tio månader av Saab-ingenjörer på Nevs i Trollhättan, uppger Carup. Med en elmotor på varje hjul har Nevs Emily GT väghållning i superklass, 100 mils räckvidd och större utrymmen än andra elbilar. Nevs Emily GT är en så kallad Grand Tourer med egenskaper som överträffar många av dagens elbilar. Nevs Emily GT har en elmotor på varje hjul som är på 120 hästkrafter, totalt har bilen 480 hästkrafter. En senare version kommer ha totalt 653 hk och 2 200 Nm från fyra hjulmotorer. Det ger en acceleration upp till 100 km/h på drygt tre sekunder.