Rekordhög efterfrågan på den nya modellen Gemera och de äldre modellerna Regera och Jesko räcker inte för att Koenigsegg ska gå med vinst. För 2022 gör sportbiltillverkaren en förlust på 115 miljoner kronor. Anledningen till förlusten är att bolaget befinner sig mellan modeller, menar Koenigsegg själva.
– Både 2022 och 2023 blir mellanår där vi fokuserar på att expandera för att klara att öka sen, säger Halldora von Koenigsegg till Dagens Industri.
Koenigsegg har nu invigt sin nya fabrik ”Gripen Atelier” på 11 000 kvadratmeter i Ängelholm. Efterfrågan är större än någonsin på de svenska hyperbilarna, men det kostar att växa. Förra året gjorde Koenigsegg en förlust på 115 miljoner kronor, uppger DI.
Fabriken ska bygga nya Koenigsegg Gemera som får 2300 hästkrafter i en ny variant med V8 tillsammans med en ny extremt stark elmotor. Fabriken har kostat 100-tals miljoner att bygga, och trots Koenigseggs enorma succé och att alla modeller är slutsålda för fyra år framåt blev fjolåret ett tufft år. Försäljningen sjönk från 600 miljoner till 370 miljoner kronor.
– Vi hade produktionsstillestånd ett längre tag mellan Regera och Jesko och då uteblev intäkterna vilket slår rakt på resultatet, men det har inget att göra med efterfrågan. Den är fascinerande stor, säger Christian von Koenigsegg, till DI.
Nu börjar dock leveranserna av Koengisegg Jesko att komma igång och då ska Koengisegg kunna hämta in tappet och någon oro för ekonomin existerar inte.
– Nej, eftersom varje bilaffär är så stor hämtar vi snart igen det när vi levererar för fullt. Sen var det inte idealisk tajming att ha vuxit så mycket och stå stilla, säger Christian von Koenigsegg.