Tillsammans med Geely storsatsar Renault över 82 miljarder kronor på förbränningsmotorer. Renaults styrelseordförande Jean-Dominique Senard menar att förbränningsmotorer fortfarande har många år framför sig, tack vare banbrytande innovationer inom ett par år.
– Jag tror, vare sig vi vill det eller inte, att förbrännningsmotorn kommer att fortsätta leva över hela världen i minst 70 år, säger Jean-Dominique Senard till La Tribune.
Volvo Cars tidigare förbränningsmotorbolag får nya ägare i Geely och Renault. Totalt investerar Geely och Renault över 82 miljarder i en gemensamma satsning på förbränningsmotorer och hybridteknik. I Sverige kommer satsningen omfatta 500 ingenjörer på Lindholmen i Göteborg och 1300 på fabriken i Skövde. Totalt kommer samriskföretaget ha närmare 19 000 anställda spridda över 17 fabriker och fem centrum för forskning.
Renaults styrelseordförande Jean-Dominique Senard avslöjar samtidigt för franska La Tribune anledningarna bakom storsatsningen på förbränningsmotorer. Renault-bossen hävdar till tidningen att förbränningsmotorer kommer att finnas kvar i många år samtidigt som han menar att det inom ett par år kommer att komma klimatneutrala e-bränslen som kommer kostar 11-16 kronor liter.
– Vi går mot slutet med beslutsamhet: Du vet, Renault kommer att vara elektriska 2030, vi vet hur man gör det. Vad vi också gör är att vi också behåller förbränningsbilar, för jag tror, vare sig vi vill det eller inte, att förbränningsmotorn kommer att fortsätta leva över hela världen i minst 70 år, vi vill behålla kapaciteten att försörja denna marknad under bästa möjliga miljöförhållanden, säger Renaults styrelseordförande Jean-Dominique Senard till tidningen.
Råvarukrig med Kina
Senard uppger att Renault inlett forskning och utveckling kring alternativa bränslen som till exempel vätgas tillsammans med flera partners. Han menar att den stora utmaningen nu är att få fram klimatneutrala bränslen till ett rimligt pris.
– Teknologiskt vet vi mycket väl att framsteg kommer. Frågan är till vilket pris? Segern blir att kunna sänka priset på alternativt bränsle till motsvarande 1 euro, 1,50 euro per liter. De stora experterna som följer med oss säger att det är möjligt. Det kommer att hända snabbare än du tror: om fyra, fem, sex år kanske vi är där, förklarar Senard.
Renault-bossen menar samtidigt att en total övergång till elbilar inte heller är en lösning, då det kan leda till ett råvarukrig med Kina.
– Det kräver diplomati kring råvaror, och framtidens krig är råvarukrig, säger Jean-Dominique Senard till La Tribune.