Flera storbolag har släppt sina rapporter idag, bland annat Evolution och SSAB. Truecaller-aktien flyger efter att positivt ha överraskat konsensus.
Evolution
Intäkterna ökade till 441 (344) miljoner euro och rörelseresultatet blev 282 (215) miljoner euro i det andra kvartalet. Bolaget noterar sin högsta rörelsemarginal innan avskrivningar för ett kvartal någonsin på 70,7%. Marginalen är resultatet av ett hårt effektiviseringsarbete för att minska kostnader som inleddes under förra året. Bolaget ser fortsatt goda tillväxtmöjligheter på alla verksamma marknader och planerar också att öppna fler spelstudior på nya platser.
SSAB
Omsättningen minskade till 31 777 (35 516) miljoner kronor och rörelseresultatet blev 4 963 (10 390) miljoner kronor, ner 52% från samma kvartal i fjol. Bolaget skriver att anledningen bakom den stora minskningen i rörelseresultatet kommer från en svagare europeisk marknad. Bolaget påpekar däremot att marknaden i USA har varit mer stabil. Vidare guidar bolaget för ett svagare tredje kvartal då man dels kommer att ha underhåll och dels på grund av en vikande europeisk efterfrågan. Aktien har i skrivande stund fallit 14,6%.
Lindab
Ventilationsbolaget Lindab ökade omsättningen med 6% till 3 365 (3 171) miljoner kronor men minskade rörelseresultatet med 25% till 302 (402) miljoner kronor jämfört med samma kvartal 2022. Marknaden reagerade dock positivt på bolagets uttalande att det största affärsområdet vänt till positiv organisk tillväxt. Under ett rapportsamtal med ledningen sa VD Ola Ringdahl att det skett ett trendbrott för affärsområdet i juni, då den organiska försäljningstillväxten varit positiv.
Truecaller
Truecaller släpper också en rapport som får aktien att flyga med 33,5%. Omsättningen ökade med 8% till 518 (480) miljoner kronor och bolaget rapporterar ett rörelseresultat på 228 (213) miljoner kronor. Utfallet skiljde mot konsensus med 11% på nettoomsättningen och 27% på rörelseresultatet. Vidare har bolaget kommenterat att man sett en tillfredsställande användartillväxt under kvartalet, trots en osäker annonsmarknad och makroekonomi.