Antalet passagerare som flög med SAS ökade till en ny högsta nivå, men bolaget dras fortfarande med stora problem.
– För SAS del drabbades en av fyra flygningar av driftstörningar i juni på problem, säger VD Anko van der Werff i ett pressmeddelande.
SAS ökade antalet passagerare kraftigt i juni och nådde den högsta nivån av antal resenärer sedan pandemin bröt ut. Antalet resenärer steg kraftigt till 2,4 miljoner passagerare, en ökning på 23 procent jämfört med samma månad förra året.
Kabinfaktorn, som visar hur många av de tillgängliga stolarna som var bokade, ökade med 3,4 procentenheter från 77,1 procent i maj till 80,5 procent i juni.
Samtidigt befinner sig SAS i en djup kris, och en konkurs hotar bolagets framtid. För att få bukt på problemen genomgår bolaget just nu en chapter-11 rekonstruktionsprocess i USA. Men bolaget måste snabbt hitta ett sätta att hantera de växande förlusterna och det stora skuldberget.
Samtidigt fortsätter problemen att spöka bolaget, med stora kapacitetsproblem på Kastrups flygplats som orsakat förseningar, inställda flyg och missnöjda kunder. Endast blygsamma 61,8 procent av flygen landade i tid i juni, en minskning från 74,2 procent i maj.
– Lufttrafikledningskapacitetsproblemen på Köpenhamns flygplats fortsatte i juni, med stor påverkan på SAS eftersom Köpenhamns flygplats är vår huvud-hub, kommenterade Anko van der Werff, VD och koncernchef för SAS i ett pressmeddelande.