Regeringen har lagt fram ett lagförslag om att sänka reduktionsplikten. Det nya förslaget kan leda till lägre priser, men även leda till ökade utsläpp. Lagförslaget är nu ute på remiss och kan gälla från årsskiftet.
I ett nytt lagförslag vill regeringen minska reduktionsplikten, något som sajten Carup var först med att rapportera om.
Reduktionsplikten innebär att drivmedelsbolagen är tvungna att bland i en viss andel biobränslen i bensinen och dieseln. Det nya förslaget vill sänka reduktionsplikten till sex procent, från dagens nivå på 30,5 procent för diesel och 7,8 procent för bensin, en nivå som har lett till att dieselpriset är bland det högsta i världen.
Lagförslaget kommer att påverka både bilisterna och miljön om den går igenom. Regeringen skriver att en liter diesel kan bli fyra kronor billigare, och en liter bensin 30 öre billigare nästa år så länge bränslebolagen sänker priserna lika mycket som kostnaderna går ner.
Däremot skulle koldioxidutsläppen öka med 5,2 miljoner ton nästa år och 6,7 miljoner ton 2026, jämfört med den nuvarande reduktionsplikten.
Skulle istället den gamla reduktionsplikten ligga kvar, så kommer istället andelen biobränsle öka. Diesel kommer i så fall ha 40 procent biobränsle istället för nuvarande 30,5 procent, och bensin en biobränsleandel på 12,5 procent. Det skulle göra att en liter diesel istället kan bli 5,50 kronor dyrare nästa år.
Regeringen har nu skickat ut lagförslaget på remiss till 74 olika aktörer. Bland aktörerna finns bilföretag, bränslebolag, miljöorganisationer och Försvarsmakten. Remisstiden går ut den 25 augusti. Ifall lagen klubbas igenom av riksdagen är den tänkt att gälla från årsskiftet.