Efter 17 år på den svenska elektronikmarknaden försvinner nu Mediamarkt från Sverige. Från och med idag tar Power över Mediamarkts 29 svenska butiker och påbörjar omvandlingen.
– Vi ska konvertera alla varuhusen under en ganska kort tid, under den första månaden. Till Powers alla IT-system, till vår miljö, rutiner och sättet vi arbetar på i varuhusen. Vi kommer att konvertera den första pilotbutiken direkt efter den första augusti, säger Powers vd, Robert van Toor till eHandel.se.
I februari stod det klart att den nordiska e-handlaren Power köper upp Mediamarkts svenska verksamhet, och den 1 augusti sker det juridiska övertagandet. Power tar nu över allt som har med Mediamarkt att göra i Sverige, inklusive butiker, lager, anställda, kundrelationer och huvudkontor. Den första butiken som byter skepnad är butiken i Barkarby utanför Stockholm, där arbetet redan pågår för fullt.
Nuvarande kunder behöver inte oroa sig, då Power tar över alla nuvarande kundrelationer från Mediamarkt. Det inkluderar garantier, support, försäkringar och reparationer, och mer information finns på Mediamarkts hemsida.
– Vårt fokus just nu är att se till att övergången går så smidigt som möjligt. Vi kan inte garantera att allt kommer att fungera smärtfritt från dag ett, vi kan nästan förutse att det blir en lite knackig resa i starten för detta är ett enormt projekt, säger Robert van Toor.
Robert van Toor, vd för Power, hoppas att Power med hjälp av sin goda historik av lönsamhet, en aggressiv plan, samt en omnikanallösning kunna få butikerna att gå med vinst igen.
– Om ett år från nu tror jag också att vi är på god väg mot lönsamhet. Man har en stor ackumulerad förlust i Sverige att vända på. Det är en stor turnaround vi ska göra men jag är väldigt positiv till att vi kommer att nå lönsamhet, säger han till eHandel.se