En unik Koenigsegg har sålts för en jättesumma på en auktion i England. Bilen var tänkt att tävla i GT1-klassen på Le Mans, men fick aldrig chansen. Den norske miljardären Bård Eker, en av huvudpersonerna bakom Koenigsegg, har ägt bilen fram tills nu.
I mitten av 2000-talet stod bilmärkena i kö för att ta fram bilar till GT1-klassen. Ferrari, Aston Martin och Maserati hade egen bilar. Koenigsegg ville inte vara sämre utan tog fram specialversionen CCGT. Koenigsegg CCGT, en specialbyggd Koenigseggs CCR, presenterades på bilmässan i Genève 2007. CCGT vägde under 1 000 kg och hade över 600 hästkrafter tillgängliga från sin 5,0-liters 32-ventils V8-motor.
Koenigsegg CCGT var ett drömprojekt för Christian von Koenigsegg som ville vinna GT1-klassen på Le Mans, precis som McLaren hade gjort 1995 med sin F1 GTR. Koenigsegg säger att resultatet var häpnadsväckande. Den unika racingbilen var superstyv, hade mindre än 1000 kg i vikt, och hade över 600 kg downforce och över 600 hästkrafter utan turbo.
– De få personer som har kört CCGT uppger att den har väghållning som en dröm och att den skulle ha varit mycket konkurrenskraftig, skriver Koenigsegg på sin hemsida.
Men Le Mans-reglerna förändrades och för att få tävla i GT1-klassen behövde man bygga minst 350 bilar per år, något som Koenigsegg fortfarande inte har gjort. Den norske miljardären Bård Eker, som också var storägare i Koenigsegg, köpte bilen när den inte fick köra Le Mans. Han har ägt den bilen fram till nu. På Bonhams auktion på Goodwood Festival of Speed såldes bilen efter en lång budstrid. Prislappen för den unika racingbilen från Koenigsegg landade på 3,3 miljoner pund, eller runt 44 miljoner kronor.