Matilda Djerfs företag Djerf Avenue gör nu internationell succé och växer i raketfart. Under 2022 gör hon en vinst på hela 45 miljoner kronor och tycks vara på väg att gå om svenska influencerdrottningen Bianca Ingrosso. Men det har inte alltid gått som på räls för Matilda.
26-åriga Matilda Djerf har lite under radarn blivit en av Sveriges största influencersuccéer. Hennes liv har dock inte alltid varit en succé. Hon var mobbad under högstadiet för sin blogg och utvecklade också en ätstörning under skoltiden. Några tjejer skapade till och med ett instagram-konto som var till för att göra narr av henne. Bloggen började dock nästan av en slump växa exponentiellt efter en resa till Karibien.
Efter att ha fått en stor skara följare startade hon upp ett eget klädföretag. Jämfört med att ha varit mobbad i skolan och inte trivts i Borås har hon nu 3 miljoner följare på instagram och ett framgångsrikt företag. Redan från början blev Djerf Avenue, som företaget döptes till, en succé då man redan första verksamhetsåret 2020 omsatte 20 miljoner kronor. Ett år senare hade bolaget fyrdybblat omsättningen till 82 miljoner kronor och 2022 omsätter Djerf flera hundra miljoner kronor och gör en vinst på 45 miljoner. Forbes har också tidigare placerat Matilda bland de mest mäktiga personerna under 30.
Det är främst genom instagram som företaget växt sig så stort. Matilda berättar i ett avsnitt i Framgångspodden att företaget aldrig spenderat pengar på marknadsföring. Genom sin följarskara har hon redan haft massvis med personer som kunnat ta del av hennes varumärke. Anledningen till att hon valde att starta eget ligger bakom att hon tidigare haft samarbeten med åtskilliga svenska företag som bland annat redigerat henne flera modeller mindre och nypt in klänningar för att de skulle sitta perfekt. Hon gillade inte bristen på autenticitet i bilderna och valde därför att skapa något eget.
Framgången för Djerf Avenue har heller inte bara synts i Sverige. Största delen av försäljningen, 30 procent, sker i USA där de flesta av Matildas följare bor. Matilda har från ett tidigt stadium velat satsa stort i USA. Bolaget har nu ett stort lager och sex medarbetare baserade i New York där. Det har dessutom nyligen öppnat en pop up-butik i Los Angeles.
I början av juni öppnade Matilda även en pop-up på Långholmen där kön ringlade flera hundra meter under första dagen. Både Matilda samt pojkvännen, VD:n och delägare för bolaget, Rasmus var närvarande för att ta emot kunder.
– Det känns ju helt fantastiskt. Det blev väldigt mycket folk i LA förra året, men här är det ju ännu fler, uppgav han till Expressen Nöje. I kön fanns dessutom folk som rest från andra länder, bara för att få vara med och träffa Matilda och få med sig ett plagg hem.