Öl håller oftast i 9 månader, men hur länge håller ett gammalt ölbryggeri? Det ikoniska ölmärket Anchor Brewing läggs ner efter 127 år av ölglädje. Anledningen som ligger bakom kan vara en misskötsam ägare.
Enligt CNN Business har det äldsta hantverksbryggeriet i Amerika, Anchor Brewing, gått i konkurs och ska likvideras efter en tid av ekonomiska utmaningar. Tidningen skriver att speciellt hantverksbryggerierna kämpat mot förändrade konsumentbeteenden, kostnadsinflation och kvarvarande leveranskedja-problem.
Storägaren – Japanska Sapporo som köpte bolaget 2017, har också mött en del kritik av anställda som ansett att man helt missförstått amerikansk hantverksöl. Omprofileringen av varumärket som skedde 2021 anses heller inte reflekterat den klassiska bolagsprofilen.
Anchor Brewings 61 anställda fick på onsdagen 60 dagars notis att hitta nya jobb och bolaget kommer att stötta dem i jobbsökandet. Det finns fortfarande öl kvar i lager som kommer att säljas fram till slutet av juli men tillverkningen sägs ha stoppats helt. Bolaget har sedan förra månaden begränsat försäljningen till Kalifornien och har ytterligare uppgett att beslutet tagits för att reducera kostnader. Detta för att köpa mer tid att överväga olika handlingsplaner.
I grund och botten visade det sig dock att verksamheten kostade mer än vad den drog in. Sapporo har under senare år också försökt sälja bolaget, men utan framgång. Under Sapporos ägarskap har ölproduktionen i företaget sjunkit varje år. Holdingbolaget har också nyligen förvärvat bryggeriet Stone Brewing vilket Anchors medarbetare varit skeptiska till. De har funderat över hur väl Anchors märke verkligen hör till Sapporos verksamhetsprofil.