Pernilla Wahlgren har synts i en reklamkampanj för ett inredningsföretag trots reklamförbud från SVT. Hon får under tiden som programledare på Allsång på Skansen inte medverka i reklam och riskerar att bli avstängd vid överträdelse.
– Tydligen är det här ett inlägg från i februari och Pernilla har inte godkänt att det ska rulla ut nu, säger SVT:s kommunikationsansvarig, Carina Wilson, till Hemnytt
Pernilla Wahlgren, känd för sin framgångsrika roll som programledare för Allsång på Skansen i SVT, har fått omfattande beröm från recensenter och publik. Utöver sin TV-roll driver Wahlgren flera företag som har många reklamsamarbeten, och hennes verksamheter genererade över 30 miljoner kronor i vinst förra året.
Under sin tid som programledare för Allsång på Skansen är Wahlgren bunden av en strikt reklambegränsning. Ett avtal mellan Pernilla Wahlgren och SVT förbjuder henne att medverka i kommersiell reklam fyra veckor före programmet sänds och två veckor efter det sista avsnittet. Att bryta mot avtalet kan leda till att hon avsätts som programledare. Trots förbudet rullar reklam för inredning med Pernilla Wahlgren på Facebook och ett företags hemsida. Inredningsföretaget Home of Ess bedriver för närvarande en kampanj där Wahlgren figurerar i centrum, tillsammans med en hund och en katt, trots reklamförbudet. Kampanjen inkluderar både annonser på Facebook och en dedikerad kampanjsida.
-Jag fick ett svar av ansvarig på Allsången. Pernilla har inga kommersiella samarbeten under den period hon arbetar med Allsången. Tydligen är det här ett inlägg från i februari och Pernilla har inte godkänt att det ska rulla ut nu. SVT har bett företaget att ta bort inlägget som alltså är flera månader gammalt, säger SVT:s kommunikationsansvariga Catatrina Wilson till Hemnytt.
Ansvaret för att stoppa reklamen ligger också hos företagen som köper annonser med Pernilla Wahlgren. Programledaren har vidtagit olika åtgärder för att distansera sig från kommersiella samarbeten, inklusive att överföra Instagram-kontot för Villa Wahlgren till sin fästman, Christian Bauer.
Pernilla Wahlgrens agent, Lasse Karlsson, berättar för Hemnytt att hon bara tar ansvar för det hon kan påverka eller initiera.
– Pernilla tar självklart ansvar för allt hon kan påverka eller har initierat. Så är det inte i detta fallet, utan detta är tyvärr helt utan vår vetskap. Jag skall kontakta Home of Ess och se vad som skett. Vilket naturligtvis är fel.
Efter att ha kontaktat Home of Ess uttalade sig Lasse Karlsson på nytt på fredagskvällen. Han hävdade att reklamen först publicerades i februari och att den inte är aktuell. Trots detta har Karlsson begärt att den tas bort för att undvika eventuella missvisande signaler. Hemnytt har ännu inte fått något svar från Home of Ess angående förklaring till situationen. Förvånansvärt nog fortsatte annonserna att cirkulera på Facebook under lördagsmorgonen, med sponsormarkering, trots SVT:s och agentens ansträngningar för att få företaget att ta bort dem.