Amerikanska konsumenter anklagar företaget bakom glasögonmärken som Ray-Ban och Oakleys, och optiker som Synoptik och Smarteyes, för att ha höjt priserna på sina glasögon med upp till 1 000 procent.
EssilorLuxottica, världens största glasögonkoncern, är initiativtagaren och den främsta utföraren av priskartellen på den amerikanska ögonmarknaden, menar en stämningsansökan som konsumenter i USA har lämnat in till den federala domstolen i San Francisco.
Ett dotterbolag till EssilorLuxottica, EyeMed, påstås även ha ingått konkurrensbegränsande samarbeten med ögonvårdsföretag i USA. Dessa avtal ska ha begränsat konkurrensen, vilket ska ha tvingat miljontals konsumenter att köpa koncernens överprisade glasögon, enligt stämningsansökan.
Konsumenterna hävdar i stämningsansökan att ett tjugotal andra företag som gör märkesglasögon också är inblandade i priskartellen. Företagen ska ha kommit överens om att inte offentliggöra villkoren för sina gemensamma avtal, menar konsumenterna.
Förutom märken som Ray-Ban och Oakley äger EssilorLuxottica också rättigheterna att tillverka glasögon åt många lyxmärken så som Burberry, Chanel och Prada. Glasögonkoncernen äger även linsföretaget iWear. I Sverige äger EssilorLuxottica butikerna Synoptik och Smarteyes, samt äger 6,6 procent av aktierna i Synsam.