Fraktbolaget Yellow i USA med över 12 000 lastbilar har ansökt om konkurs efter 99 år. 30 000 anställda riskerar nu att förlora jobbet och kunderna har redan börjat byta leverantörer. Bolaget har även sedan 2009 haft lönsamhetsproblem och ökande skulder.
Amerikanska fraktbolaget Yellow, ett av de äldsta och största i branschen, tvingades stänga ner på söndagen, rapporterar WSJ. Företaget grundades för 99 år sedan och har varit känt för sina låga priser. Det har haft fler än 12 000 lastbilar som fraktar gods över hela landet för stora företag som Walmart, Home Depot och många mindre verksamheter. Trots att man genom åren överpresterat konkurrenter, fått fackliga eftergifter och säkrat ett statligt räddningslån, har bolaget inte kunnat erbjuda kunderna tillförlitliga leveranser eller skapa vinst för investerarna.
Företaget, med säte i Nashville, Tennessee, skickade ut meddelanden till sina kunder och anställda om att man avslutar alla verksamhetsoperationer vid lunchtid på söndagen. Fackföreningen Teamsters, som företräder många av företagets anställda, meddelade att företaget informerat dem om att man avser ansöka om konkurs. Stängningen hotar nära 30 000 arbetare, varav cirka 22 000 är medlemmar i Teamsters. Hundratals icke-fackliga anställda blev uppsagda på fredagen efter att företaget slutat ta emot nya ordrar från kunder.
Om Yellow går i konkurs blir det den största kollapsen hittills i den amerikanska fraktbranschen. Trots detta förväntar sig kunderna att störningar kommer att vara begränsade, eftersom många redan övergett Yellow och vänt sig till konkurrenter under de senaste veckorna, vilket i sin tur påskyndat Yellows intäktsminskning.
Teamsters har stått vid företagets sida och gett ekonomiska eftergifter i över ett decennium genom att avstå från miljarder dollar i löner, pensioner och arbetsvillkor. En talesman för fackföreningen sa att det inte var Teamsters uppgift att driva företaget, utan att det var Yellow’s eget ansvar att hantera sina utmaningar.
Sedan 2021 har Yellow försökt genomföra ett kostnadsminsknings- och integrationsprogram för att förbättra verksamheten. En talesperson för företaget säger att man inte har begärt några fackliga eftergifter i samband med den senaste omstruktureringen. Istället erbjöd man högre löner till sina anställda, men fackföreningen vägrade att förhandla i nio månader.
En eventuell konkurs skulle också rikta ljuset mot Trump-administrationens beslut att ge företaget ett räddningslån på 700 miljoner dollar under Covid-19-pandemin. Finansdepartementet äger nu cirka 30% av Yellow’s aktier, som har sjunkit i värde till 71 cent per aktie i fredags.
Yellow’s styrelseordförande, Chris Sultemeier, som också tidigare var logistikchef för Walmart, uttryckte sin sorg över situationen och poängterade att företaget skulle fira sitt 100-årsjubileum nästa år, men att framtiden nu var hotad.
Yellow startade som en liten taxiverksamhet i Oklahoma City 1924 och blev en nationell kraft efter att ha köpts upp av en bankman från Kansas City, Missouri, efter att ha gått i konkurs 1951. Genom förvärv byggde man upp ett kust-till-kust-nätverk, vilket hjälpte företaget att överleva en tid av tumult efter lastbilsderegleringen 1980. Sedan 2009 har Yellow redovisat förluster under majoriteten av åren och har aldrig gått med vinst över 25 miljoner dollar. Företagets årliga intäkter har legat nära 5 miljarder dollar, men förlusterna har fortsatt att ackumuleras. Många bedömare pekar på företagets höga skuldsättning och misslyckanden med att integrera verksamheten som huvudorsaker till problemen.
Nu hamnar bolagets kris i rampljuset då lastbilstransporternas efterfrågan minskat och konkurrensen ökat, vilket sänkt intäkter och priser för transporter. Yellow har kämpat med sina finanser i flera år och integrationen av sina olika verksamheter har visat sig vara en svår utmaning.
Enligt analytiker har Yellow också hamnat på efterkälken när det gäller att leverera i tid jämfört med sina konkurrenter, vilket påverkat deras genomsnittliga intäkter per transport. Teamsters menar också att problemen beror på misskötsel av företaget och inte på fackliga krav. Medan Yellow har fått en tidsfrist på 30 dagar för att komma ifatt med sina pension- och förmånsfonder är det få kunder som väntar kvar. Flera har redan övergett företaget för mer stabila konkurrenter, vilket sätter mer press på framtiden för bolaget.