Ford har stora problem med sin elbilssatsning. Den amerikanska biltillverkaren rapporterade en förlust på närmare 340 000 kronor på varje såld elbil, något som nu tvingar Ford att revidera ner sina mål på elbilar.
Elbilar blev en kostsam historia för Ford under det andra kvartalet, trots att biltillverkaren uppvisade en vinst på 20 miljarder kronor under kvartalet. Företaget förlorade chockerande 19 miljarder kronor på tillverkningen av elbilar under andra kvartalet. Det beror dels på att bilarna är dyra att utveckla och producera, men också att Ford inte har nått upp till de volymer som behövs. Situationen har också förvärrats av Teslas aggressiva prissänkningar. Ford räknar nu med att förlora närmare 50 miljarder kronor på sin elbilssatsning i år.
Ford tvingas nu skjuta upp sina volymmål för elbilar. Planen var att nå en rullande årsvolym på 600 000 bilar i slutet av 2023, men nu skjuts målet upp till någon gång under 2024. Ford hade också ett mål på att leverera två miljoner elbilar under 2026, men nu är det oklart när det ska uppnås.
– Övergången till elbilar sker, det kan bara ta lite längre tid, säger finanschefen John Lawler.
Ford har fortfarande som mål att tjäna pengar på sina elbilar och tänker inte minska sina investeringar i elbilar. Men när lönsamheten kan uppnås och hur det ska ske vet ingen idag. Ford siktar på 8% marginal.
– Vi kommer att hitta ett sätt att komma till de 8%, förklarar John Lawler.
Försäljningen av F-150 Lightning ökade kraftigt under kvartalet, medans försäljningen av Mustang Mach-E tappade 21 procent. Ford säger sig ändå vara nöjda med hur verksamheten har utvecklats och ser utfallet för Ford F-150 Lightning och Mustang Mach-E EV som en stor framgång, och de kommande bilarna ska bli ännu bättre.
– Medan andra försöker komma ikapp har vi rena, nästa generations produkter i avancerad utveckling som kommer att blåsa bort folk, säger koncernchefen Jim Farley.