Efter konkursen för tolv år sedan är bilvarumärket Saab mer hett än någonsin. Försvarskoncernen sitter istället och ruvar på varumärket där potentialen kan vara enorm.
– Det är ett mysterium att ingen gör något av Saab, säger varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon till Carup.
Bilmärket Saab sitter som en avlägsen eftersmak på tungorna bland bilägare och entusiaster. Hungern finns dock kvar, och den är starkare än någonsin. Saab-bilar som finns kvar säljs för rekordpriser, nyheter om bilmärket lockar fler läsare än bland de levande bilmärkena. När det också visas att gamla Saabingenjörer utvecklat en ny elbil och surr om att en bilentusiastisk miljardär kan köpa upp stora delar av fabriken i Trollhättan sitter Saab-älskare och håller andan.
För nuvarande finns det dock inga konkreta planer på att återuppliva varumärket. Rättigheterna till märket ägs av försvarskoncernen Saab och skulle kunna vara värt flera miljarder men bolaget har inga som helst planer på att utnyttja det.
– I dagsläget finns inga planer på att använda vårt varumärke för biltillverkning. Saab har idag ett starkt globalt varumärke som ledande tillverkare av produkter och lösningar inom försvars- och säkerhetsområdet, har Saab uppgett tidigare för tidningen Carup.
Niklas Turner Olovzon, författare, varumärkesexpert och VD för Passionlab bedömmer dock att potentialen för varumärket är enorm.
– Det är ett mysterium att ingen gör något av Saab. På ett sätt är det värt noll och det krävs naturligtvis enorma investeringar för att få igång det igen. Men att etablera ett motsvarande varumärke från scratch handlar om mångmiljardbelopp. Väntar man för länge så finns det ett bäst före datum. Då blir det en nostalgi som flyger över huvudet på folk. Väntar man tio år till är det för sent, säger Niklas Turner Olovzon till Carup.
Enligt honom skulle en nystart för Saab fortfarande ha stora chanser att lyckas, då varumärket är starkare än många aktiva bilmärken.
– Saab som varumärke är starkare än många bilmärken som rullar på ganska bra idag. Saab hade en design- och innovationsaura runt märket som är otroligt spännande och den går att återuppliva. Saab hade bara lite otur med timingen och fel ägare, säger han.