David fick en riktig chocknota efter att ha laddat sin elbil. Han fick betala 11 624 kronor för 2,5 timmars laddning. Och parkeringsbolaget Parkster insisterade på att han skulle betala.
– Jag blev stressad och tänkte: ”Shit, vad gör jag nu?”, säger han till UNT.
David Ohlén från Uppsala blev minst sagt förvånad när han fick kvittot efter att ha laddat tin elbil utanför stadshuset i Uppsala. Det gick på 11 624 kronor för att ladda elbilen i 2,5 timmar, avslöjar UNT. Något hade uppenbarligen blivit fel, men pengarna var reserverade från hans kort. Enligt kvittot skulle han ha laddat 2325 kWh.
Att David skulle hunnit ladda 2345 kWh på 2,5 timmar är en teknisk omöjlighet, dels hade laddaren bara en effekt på 3,7 kW, dels kan en elbil vanligen inte ladda mer än cirka 80 kWh. Men en lärdom för alla elbilsägare är att det är viktigt att kolla på kontoutdraget efter att du laddat bilen.
David Ohlén kontaktade först kommunen, sedan laddningsbolaget Eways för att försöka få tillbaka sina pengar. Till slut blev han hänvisad till Parkster som sköter parkeringen och betalningen. Men där stött han på patrull när han ville ha tillbaka sin 11 624 kronor.
– Kundsupporten förstod inte alls orimligheten och insisterade på att jag skulle betala, säger David Ohlén.
Han blev runtskickad till flera olika personer och fick sitta i långa telefonsamtal, enligt David var chocknotan alltid någon annans problem och han skickades vidare. Till slut lyckades han häva betalningen och få tillbaka sina pengar. Han uppmanar nu alla att dubbelkolla parkerings- och laddkostnader när de dras.
Enligt Uppsala Kommun infördes laddavgifterna nyligen och chocknotan berodde på ett tekniskt fel. Nu kommer en spärr införas mot liknande chocknotor, när den är på plats är det ingen som vet.
– Vi har infört rutiner för hur liknande fel ska hanteras framöver. Därtill kommer både Parkster och Eways att bygga in en spärr i systemet som upptäcker onormalt höga siffror, säger Magdalena Wiksten, teknikansvarig på Uppsala Parkering, till UNT.