Mejerijätten Arla sänker priserna på samtliga av sina varor från och med den 21 augusti. I genomsnitt blir priserna tio procent längre än idag, men prissänkningen garanterar inte att det blir billigare i matbutikerna.
– Det som är viktigt att komma ihåg är att butikerna sätter priserna. Vi kan aldrig bestämma vad en butik kan ta i betalt för våra varor, påpekar Max Wallenberg, presschef på Arla, till TV4.
Arla gör en stor prissänkning på alla sina mejerivaror från och med måndagen den 21 augusti. Mejeribolaget har meddelat att de sänker priserna på alla sina varor med i snitt tio procent, för att hjälpa både konsumenterna och bönderna.
– Genom att sänka priserna hoppas vi att fler konsumenter har råd med våra produkter, så att bönderna kan fortsätta driva sina gårdar, säger Max Wallenberg till TV4.
Prissänkningen gäller samtliga av Arlas varor. Priserna kommer att gå ner med i snitt tio procent, men prisminskningen kan variera beroende på produkt. Arlas presschef Max Wallenberg betonar att det är butikerna själva som styr priserna i butiken, och påpekar att om Arla sänker priserna med tio procent är det inte säkert att du som konsument kommer att se samma prisminskning i butikerna.
Men Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, menar att Arlas prissänkning kan ha en stor påverkan eftersom mejerivaror står för en stor del av matbutikernas försäljning.
– Mejeri- och ostkategorierna svarar för hela 15-20 procent av butikens omsättning, så en prissänkning här påverkar svenska folket positivt och det är bra för butikerna som får sälja mer produkter, säger han till TV4.