Mycket tack vare cykelbranschens starka utveckling under pandemin har familjeföretaget Groupe Amaury, som äger Tour de France, sett en kraftig omsättningsökning.
– Med hjälp från våra partners och den stora mediatäckningen verkar vår ekonomiska modell vara på rätt spår och vi kommer fortsätta att investera för upprätthålla våra evenemang även i framtiden, förklarade en talesperson till Bloomberg.
Pandemin gav en stark tillväxt för cykelhandeln, och svenska företag som hjälmbolaget Mips och friluftsbolaget Thule såg rekordomsättningar under pandemin. Trots att branschens tillväxt stagnerat ökade Groupe Amaury, som äger Tour de France, sin omsättning med 17 procent till 550 miljoner euro, närmare 6,4 miljarder kronor, under 2022.
Tour de France lockar även allt mer tittare. France Télévisions, Frankrikes public service, lockade förra året 41.5 miljoner tittare till sina sändningar, den högsta siffran på 13 år. I år förväntas ännu fler tittare, tack vare Netflix nya dokumentär, Tour de France: Unchained. Årets upplaga har även setts som en stenhård strid mellan förhandsfavoriterna den försvarande mästaren Jonas Vingegaard och slovenen Tadej Pogacar.
Familjeföretaget har ägt Tour de France sedan starten 1944. Förutom att äga och arrangera Tour de France, Dakarrallyt, Vueltan och Paris Marathon, äger det privatägda familjeföretaget också sporttidningarna l’Équipe och France Football. Groupe Amaury menar dock att sportevenemangen inte är till salu.
– Koncernen är ett oberoende familjeägt företag, och vi har som avsikt att förbli självständiga och fortsätta att utveckla våra verksamheter på lång sikt, sa en talesperson för Groupe Amaury till Bloomberg.