Streamar du via din kompis Netflix-konto? Nu kan det vara slut på sötebrödsdagarna, Netflix försöker nämligen bekämpa lösenordsdelningen med en ny strategi. Anledningen ligger bakom streamingjättens tuffa sits på marknaden.
Netflix har länge accepterat att användare delar med sig av lösenord till folk utanför hushållet men har nu bestämt sig för att sluta spela snälla puckar. I och med bakgrunden att streamingjätten förra året förlorat prenumeranter har bolaget försökt strandsätta två strategier: introducera en billigare version med reklam och försöka begränsa lösenordsdelningen.
I maj försökte bolaget begränsa lösenordsdelningen i mer än 100 länder genom att få kunder att betala extra ifall de ville dela lösenordet med någon utanför hemmet. Strategin verkar ha fungerat då bolaget sett en ökning av prenumeranter med 5,9 miljoner jämfört med Wall Streets estimerade 2 miljoner. Bolaget ökade också intäkterna med 3 procent jämfört med samma kvartal föregående år. Begränsningen av lösenordsdelning visar dock på bristerna i affärsmodellen, menar Financial Times. Med den hårda konkurrensen från Disney+, Amazon Prime Video och Paramount Plus kan risken finnas att effekterna bara blir kortsiktiga. Netflix är för närvarande den enda streamingtjänsten med svarta siffror på nedersta raden.
– För att bolaget ska fortsätta vara självförsörjande måste de tänka ut en smartare prissättningsstrategi, menar Paolo Pescatore, analytiker på PP Foresight.