Volvo Cars har presenterat en budgetversion av sin storsatsning EX90, trots att premium-modellerna inte kommer att nå kunderna förrän i slutet av 2024. Budgetmodellen kommer få ett mindre batteri och bakhjulsdrift.
Volvo EX90 presenterades i november förra året med två fyrhjulsdrivna varianter, Twin Motor och Twin Motor Performance. EX90 har drabbats av stora förseningar och de första leveranserna förväntas levereras först i slutet av 2024, kanske så sent som 2025. Trots de stora förseningarna lanserar nu Volvo Cars ytterligare varianter av EX90 rapporterar bilsajten Carup.
Det nya bakhjulsdrivna alternativet Single Motor får en elmotor på bakaxeln som ger 279 hästkrafter och ett vridmoment på 279 hästkrafter. Batteriet har minskats från 111 kWh till 104 kWh, men räckvidden är bara 5 km kortare och landar på 58 mil. Bilen får en dragvikt på 1200 kg, en minskning från 2200 kg. Accelerationen 0-100 km/h går på hela 8,4 sekunder.
Det går dessutom att få bilen med de enklare utrustningsnivåerna Core och Plus som gör bilen ännu billigare. Utsidan av Core skiljer sig en del från Plus- och Ultra-versionerna. Undersidan av främre och bakre stötfångare, trösklar och diffusor är mattsvarta istället för Glossy Black på Plus och Ultra. Fönsterramen, spegelkåporna, luftintag, lidarkåpan och delar av bakluckan är blanksvarta. Dessutom är Cores integrerade takräcken mattsvarta istället för Glossy Black på Plus och Ultra.
Samtliga versioner kommer med sju säten och panoramatak som standard. Interiören i Core har den syntetiska Nordico-klädseln, tvåvägs elektriskt justerbara svankstöd och ett ”Dark Matter”-inlägg i interiören. Från Plus är svankstöden fyrvägs elektriskt justerbara och det finns inlägg i björkträ med bakgrundsbelysning. Ratten på Volvo EX90 Core är manuellt justerbar medans Plus- och Ultra-versionen har en elektriskt justerbar ratt.
Core har ett High Performance Audio-system som standard med en 325W förstärkare och 10 High Performance-högtalare. Plus och Ultra har ett Bose Premium Sound System med en 940W förstärkare och 14 högtalare. Bowers & Wilkins hi-fi-ljudsystem finns som tillval från Plus.
De billigare Core- och Plus-versionerna har samma säkerhetsutrustning som de dyrare bilarna. Bland annat Driver Understanding System, kameror och lidar. Volvo har ännu inte släppt de svenska priserna på den bakhjulsdrivna varianten, eller de billigare bilarna med mindre utrustning. I Europa kostar bilen omkring 83 500 euro.