Växtföretaget Lalaplants vill blomstra – med hjälp av Ernst Kirchsteiger. Tillväxten har börjat spira sedan Ernst kom in – men vinstutvecklingen är vissen. Så här är utvecklingen för företaget sedan tv-profilen gjorde sin sådd-investering.
Startupen Lalaplants, grundat av Eric Botéus och Håkan Skyttmo under 2021, har som affärsidé att sälja växter online givet bättre och snabbare transporter. Bolaget har gjort en marknadsföringssatsning genom att ta in TV-profilen Ernst Kirchsteiger som ansiktet utåt för bolaget. Halvvägs in på 2022 meddelade man att Ernst gått in som både investerare och ansikte för Lalaplants. Man började med ca. 3,75 miljoner kronor i startkapital från en mängd investerare, skriver Breakit.
– Vi har ju växt upp med Ernst i tv-rutan och har alltid haft honom i bakhuvudet. Vi kände snabbt att det skulle bli ett perfekt team, säger marknadschefen Eric Botéus i en intervju med Breakit. Han har hoppats på att samarbetet skulle sätta fart på bolagets tillväxtresa, men siffrorna indikerar på andra resultat.
Under de första sex månaderna 2022, då Ernst inte var med, uppvisade bolaget en omsättning på 0,5 miljoner kronor och en rörelseförlust på 2 miljoner kronor, en negativ rörelsemarginal på -400%. Under andra halvåret, med Ernst investerad och profilerad, ökade man omsättningen till 0,7 miljoner kronor men ökade också rörelseförlusten till 2,2 miljoner kronor. För helåret har bolaget alltså omsatt 1,2 miljoner kronor och gjort en rörelseförlust på 4,2 miljoner kronor.
Jämfört med 2021 har man ökat omsättningen med 125% men också ökat rörelseförlusten med 180%.