Volvo Cars vinst faller brant. Under tredje kvartalet föll Volvos resultatet med 36 procent och marginalen halverades. Resultatet låg under analytikernas förväntningar.
– Den makroekonomiska osäkerhet vi ser världen över påverkade resultatet negativt under tredje kvartalet, säger vd Jim Rowan.
Volvo Cars kvartalsrapport som kom på torsdagsmorgonen är en dyster läsning för aktieägarna. Försäljningen minskade med åtta procent till 138 000 bilar. Omsättningen ökade visserligen med 30 procent till 79 miljarder kronor, men det var en klen tröst när vinsten rasade med 36 procent till 2,1 miljarder kronor.
Volvo Cars vinstmarginal har försämrats i mycket snabb takt och uppgår under perioden juli till september till endast 2,6 procent. Risken är nu stor att Volvo Cars måste införa besparingsåtgärder när marginalerna faller i snabb takt.
– Den makroekonomiska osäkerhet vi ser världen över påverkade resultatet negativt under tredje kvartalet. Men med en flexibel och smidig organisation, stark finansiell ställning och god likviditet är vi övertygade om att vi tar oss igenom de nuvarande utmaningarna, säger Jim Rowan, vd och koncernchef.
Försäljningsvolymerna sjönk med 8 procent under kvartalet jämfört med samma period föregående år, men omsättningen ökade med 30 procent under perioden. Volvo förklarar tappet med högre råmaterialkostnader, spotinköp av halvledare för att täcka en produktionsbrist och ökade logistikkostnader. bidrog till ett lägre rörelseresultat.
– Vi befinner oss på en spännande bana att omvandla företaget mot att fullt ut vara ett elbilsmärke i slutet av detta decennium och nå klimatneutralitet 2040. Vi bibehåller fokus på den strategiska riktningen, tillägger Jim Rowan.
En ljuspunkt i är att andelen elbilar ökar. Försäljningen av helt elektriska Volvobilar ökade med 87 procent jämfört med föregående år under tredje kvartalet och stod för 7 procent av den totala försäljningen. Volvo lyfter fram att september var en stark månad för elbilar med 6000 sålda elbilar, motsvarande 12 procent av den totala försäljningen. Nu talar allt för att nya modellen Volvo EX90 blir en ödesmodell.
När Volvos andelar av Polestars stora förluster räknats in är det samlade resultatet sannolikt negativt.