Konsument

Leif Östling: "Tesla är som IT-bubblan"

Elbilstillverkaren Tesla fortsätter att rusa på den amerikanska börsen – i går kväll steg aktien ytterligare 14 procent.
Svenske fordonsnestorn Leif Östling dömer ut marknaden som gjort Tesla mer värt än Volkswagen och BMW – tillsammans.
– Helt sanslöst, det här är en bubbla som liknar IT-bolagen på 1990-talet, säger han..

Tesla är just nu världens hetaste aktie och varje dag slår aktien nya rekord på Wall Street. Den här veckan har kursen redan ökat med 36 procent på två dagar.
Uppgången under 2020 är 112 procent. Tesla närmar sig Toyota som världens mest värdefulla bilföretag, och som en jämförelse så är aktien nu mer värd än Mercedes (Daimler) och Volkswagen tillsammans.

De senaste veckornas aktieuppgång är bland de största i finanshistorien. De som tror på aktien hävdar att det här bara är början. Enligt storägaren Ron Baron kommer Tesla att ha intäkter på 10 biljoner kronor om tio år (10 000 miljarder). Analytikern Catherine Wood på ARK Invest förutspår att aktien kan mångdubbla kursen till mellan 7000 och 14000 dollar inom fem år. Analysen bygger på en tro att Tesla inom kort ska kunna bygga elbilar billigare än vad traditionella biltillverkare bygger fossila bilar. Och då slås den gamla bilindustrin ut.

Fordonsnestorn Leif Östling – som tidigare var koncernchef för Scania och som varit ledamot i Volkswagens styrelse  – har tidigare varit skeptisk till Tesla. Han är mycket förvånad över den senaste tidens kursrusning.
– Det är helt sanslöst. Jag förstår ingenting, det är en prissättning som bygger på enorma förväntningar och det här liknar IT-bubblan på 1990-talet. Tesla är ett litet företag som gör drygt 360 000 bilar, och värderas högre än Volkswagen. Det är en bubbelprissättning, säger Leif Östling.

Men analytiker hävdar att Tesla ska kunna ta en stor del av bilmarknaden?
– Det finns ingen sanning i det. Det såldes ungefär 90 miljoner bilar förra året, av dem var ungefär två miljoner elbilar. Det kommer inte att finnas kapacitet för det, jordartsmetallerna kommer inte att räcka till alla batterier som behövs. Jag har aldrig sett en liknande värdering i fordonsbranschen, knappt i andra branscher heller.

Leif Östling är mycket skeptisk till att Tesla snart kan gå om Toyota som tillverkar över 10 miljoner bilar om året och gör en vinst på cirka 220 miljarder kronor – ungefär lika mycket som Tesla omsätter.
– För mig är värderingen helt uppåt väggarna. Det är sanslöst att Tesla snart kan vara värt mer än Toyota som är ett otroligt duktigt och stabilt företag. De ligger dessutom långt framme tekniskt med både bränslecellsbilar och laddbara bilar och kan visa upp solid state-batterier under OS.

När Leif Östling kommenterade Tesla förra gången, i början av oktober, stod aktien i 243 dollar, sedan dess har kursen fyrdubblats.
– Ja, man borde ha köpt in sig då, säger Leif Östling och skrattar.