Konsument

Privatpersoner fick gratis vin - för att lura Systembolaget

En liten vinklubb på webben har visat att det går att lura statliga jätten Systembolaget.
Genom att värva medlemmar, som fick betalt för att köpa och recensera olika viner, kunde vinklubben Winenose på ett otillåtet sätt fuskat med vinleverantörers försäljningssiffror.

Systembolaget är en av världens största inköpare av vin, öl och sprit – och ett monopol som tar beslut åt oss över vilka produkter som ska få plats i butikernas fasta sortiment.
Leverantörer slåss förstås om att få in sina produkter i butikernas hyllor – om man kommer in där når man i princip alla konsumenter.
Men nu visar det sig att det går att fuska sig in i det fasta sortimentet.

Det är tidningen Dagens Nyheter som avslöjat att en hemlig vinklubb – under namnet Winenose – betalade privatpersoners vinköp under flera år, mot att de recenserade vinerna.
Medlemmarna i Winenose fick instruktion om vilka utvalda viner som skulle köpas, och dessutom i vilka specifika butiker vinerna skulle hämtas ut.
På så sätt har klubben drivit upp försäljningen på de utvalda vinerna så mycket att de kvalat in i Systembolagets eftertraktade fasta sortiment.
Det kallas för att “stödköpa” och är förbjudet enligt Systembolagets allmänna inköpsvillkor.
Dessutom bryter aktiviteten mot kravet på särskild måttfullhet, som alla kommersiella aktörer som sysslar med alkohol måste förhålla sig till.

Systembolagets ansvariga säger till DN att vinklubbens agerande utgör ”ett klart fall av stödköp”.
Trots det kunde verksamheten fortsätta i mer än fyra månader efter att Systembolaget fick tips om fusket.
Efter publiceringen i december har Systembolaget talat med importörerna av de berörda vinerna, samt träffat mediebyrån som var klubbens uppdragsgivare och Sprit- och vinleverantörsföreningen. Men flaskorna som i dag fortfarande säljs i butik kommer inte att tas ur sortimentet.

– Det är klart att det här haft en påverkan, men det här har inte varit tillräckligt för att stoppa dem. Det har pågått andra kampanjer samtidigt som har påverkat försäljningen betydligt mycket mer, förklarar Sara Norell på Systembolaget till DN.

Nu är Winenose hemsida borta, men vinklubbens fusk visar att det går att manipulera Systembolagets inköp och produktval.
Om fler skulle försöka fuska på samma sätt så skulle det kunna skaka hela det svenska monopolet. EU-kommissionen har högt ställda krav på att inköpsprocesserna ska vara objektiva och rättvisa, och i det ingår att hålla dem fria från fusk.

En större aktör inom vinbranschen som Dagens Ekonomi intervjuat ger inte mycket för Systembolagets påståenden om att fusket inte skulle vara allvarligt:
– Systembolaget menar “Att det vinklubben sysslat med har skett i mindre omfattning.” och därmed mena vara av mindre allvarlig natur. Detta påstående kan Systembolaget inte uttala sig om, då deras algoritmer för poängsystem som ger produkter access till Systembolagets butiker och hyllor (där den stora volymen säljs) beräknas på så sätt att relativt små volymer kan via algoritmernas hävstångseffekt – ge stor inpakt.
Det är dessa hävstångseffekter man sett och utnyttjat på ett otillåtet sätt.

Dagens Ekonomi har sökt Ulf Sjödin, enhetschef för sortiment på Systembolaget.