Konsument

100 000-tals drabbade av Transportstyrelsens "dolda" avgifter

Roger Rosenlund körde sin bil över Sundsvallsbron en gång. Det ångrar han idag.
– En infrakstrukturavgift på 9 kronor blev snabbt en kostnad på drygt 800 kronor efter Transportstyrelsens hysteriska påminnelsekostnader, säger han.
Enbart under 2019 har nästan 75 000 svenskar missat att betala en faktura på 5-20 kronor – och fått krav på dyra förseningsavgifter.

De som kör bil över broarna i Sundsvall och Motala betalar infrastrukturavgift på 5 eller 9 kronor. Men om avgiften inte betalas i tid läggs det på en förseningsavgift på 300 kronor. Om fordonsägaren fortfarande inte betalar in sin avgift läggs det på en tilläggsavgift på 500 kronor.

Sedan 1 januari 2018 har antalet bilister som missat sina betalningar ökat kraftigt. Orsaken var att Transportstyrelsen då slutade att skicka avier för trängselskatt och infrastrukturavgift som papperspost. Istället började avgifterna landa i en så kallad digital brevlåda.
En digital brevlåda är en e-tjänst som är webbaserad eller finns som en app till smartphone och inloggning sker med e-legitimation.

Problemet är att  få svenskar är medvetna om sin digitala brevlåda. Och om man inte har sett avin på 5 eller 9 kronor så kommer alltså både förseningsavgift och i värsta fall även en tilläggsavgift.
9 kronor över en bro slutar för många svenskar med en total kostnad på 809 kr.
– Mer än en kvarts miljon 20-lappsavgifter hetsas till 300 kr eller 500 kr i böter på mindre än två år. Det är inte rimligt, säger Roger Rosenlund som är en av de cirka 100 000 bilister som drabbats enbart under 2019.
– Det löjliga är att förseningsavgiften inte aviseras. Det här är ett enormt misslyckande för Transportstyrelsen.

Roger, som är journalist till yrket, ville veta hur många fler som drabbats under de senaste åren och begärde ut siffror från Transportstyrelsen. Du ser dokumentet i bildspelet ovanför artikeln.
– 2018 delades det över 130 000 förseningsavgifter på 300 eller 500 kronor för avgifter på under 20 kronor som man missat, konstaterar Roger.
– 2019 blir det nog värre, de kan inte räkna ihop november och december än.

Staten får in över 200 miljoner kronor per år på tilläggs- och trängselavgifter..
En statlig utredning föreslog redan 2013 att reglerna skulle ändras så att en förseningsavgift på rimliga 100 kr skulle tas ut vid för sen betalning. Om betalning då inte sker, skulle en tilläggsavgift om 500 kronor tas ut.
Men sedan dess har inget hörts från regeringen i frågan.

Se i bildspelet – så många svenskar har betalat förseningsavgift och tilläggsavgift.